Gillar du att köpa och sälja begagnade saker online? Då ska du öppna upp din egen second hand-butik. Men går det verkligen att starta en lönsam butik som säljer second hand-artiklar?
Ja, det menar Maja-Stina på Driva Eget i ett svar på en fråga om just detta.
Bokföringen är A och O
Att handla på loppis är standard för de flesta som driver någon form av second hand-butik. I vissa fall kan man få möbler och kläder till skänks men oftast köper man dem, även om det bara är för en symbolisk summa. Köper man dem i avsikt att sälja dem vidare i butiken, måste man begära kvitto. Ett handskrivet kvitto räcker gott så länge det innehåller den information som normalt skulle finnas på ett utskrivet kvitto och som krävs enligt Bokföringslagen. Detta innefattar bland annat datum och klockslag, adress till butiken, vara som sålts samt pris. Att sköta sin bokföring är nyckeln till att sköta sin egen butik. För att slippa att själv skriva handskrivna kvitton varje gång du säljer en vara är det bra att investera i ett bra kassasystem för att registrera varje försäljning.
Att marknadsföra sig
Det viktigaste är att marknadsföra sig. Idag finns det många möjligheter att marknadsföra sig till utvalda målgrupper. Genom sociala medier når man ut till stora målgrupper med sin information. Bland annat går det att använda sig av Facebooks annonssystem eller Google AdWords. Att anlita en SEO-byrå kan också vara en god idé då man med deras hjälp placerar sig högre upp på sökmotorers resultat av relevanta sidor till det nyckelordet folk söker på. Att vara närvarande på internet hjälper dig hitta kunder och ger dig möjlighet att marknadsföra särskilda produkter som du får in, vilket gör att de säljer snabbare.